WAŻNE INFORMACJE O SZKOLENIU:
Pojęcia mobbingu i dyskryminacji są bardzo często mylone, a niekiedy traktowane jako inna nazwa tego samego zjawiska. W trakcie szkolenia wskażemy na podobieństwa i różnice pomiędzy oboma sytuacjami. Uczestnicy dowiedzą się jak w praktyce zapobiegać i przeciwdziałać mobbingowi, jakie sytuacje mogą wyczerpywać znamiona mobbingu, a także jakie roszczenia względem pracodawcy ma ofiara mobbingu. Ponadto, omówimy problematykę nierównego traktowania w zatrudnieniu, zwłaszcza pod kątem potencjalnych sytuacji wskazujących na naruszenie regulacji antydyskryminacyjnych. Przyjrzymy się też możliwościom prawnym osoby, która padła ofiarą dyskryminacji oraz zakresowi odpowiedzialności prawnej pracodawcy (również za działania swoich podwładnych). Uczestnicy będą mogli również poznać korzyści płynące ze zwalczania zjawiska mobbigu lub nierównego traktowania w zatrudnieniu oraz zagrożenia płynące z lekceważenia takich zjawisk, zarówno przez pracodawcę, jak i pracowników.

CELE I KORZYŚCI:
Uczestnicy będą mogli również poznać korzyści płynące ze zwalczania zjawiska mobbigu lub nierównego traktowania w zatrudnieniu oraz zagrożenia płynące z lekceważenia takich zjawisk, zarówno przez pracodawcę, jak i pracowników. Zajęcia będą prowadzone w oparciu o aktualny stan prawny, orzecznictwo Sądu Najwyższego i obowiązującą u Klienta dokumentację dotyczącą wewnętrznej polityki antymobbingowej.

PROGRAM:
1. Zjawisko mobbingu – charakterystyka.
2. Płaszczyzny mobbingu. Pojęcie staffingu.
3. Rozwiązania prawne w zakresie mobbingu i dyskryminacji w zatrudnieniu.
4. Mobbing, a dyskryminacja, molestowanie i molestowanie seksualne – podobieństwa i różnice
5. Identyfikacja – co jest, a co nie jest mobbingiem. Zarządzanie zespołem pracowników.
6. Reagowanie pracodawcy, przełożonego i świadka na przejawy mobbingu, dyskryminacji i molestowania.
7. Konflikt w miejscu pracy i skutki jego utrwalenia.
8. Skutki mobbingu dla pracownika i pracodawcy.
9. Mobber i ofiara mobbingu.
10. Przebieg mobbingu.
11. Przeciwdziałanie (przez pracodawcę i kadrę kierowniczą) mobbingowi w miejscu pracy.
12. Jak radzić sobie z mobbingiem ? Działanie ofiary i świadka mobbingu. Instrumenty wewnątrzzakładowe. Zewnętrzne instytucje wsparcia i ochrony prawnej.
13. Praca zdalna, a mobbing i dyskryminacja. 1
4. Roszczenia pracownicze w zakresie mobbingu i dyskryminacji w zatrudnieniu.
15. Jakie korzyści daje organizacja konsultacji dla pracowników i wprowadzenie obserwatora w zakresie identyfikacji zjawiska mobbingu?
16. Praktyczne zastosowanie Wewnętrznej Polityki Antymobbingowej (analiza przypadków).
17. Przykłady ankiet ukierunkowanych na identyfikację mobbingu.
18. Organizacja telefonicznych konsultacji dla pracowników.
19. Komisja Antymobbingowa – przebieg posiedzeń, przyjmowanie wyjaśnień od wnioskodawców, świadków i osób podejrzewanych o mobbing, wiążące ustalenia Komisji.

PROWADZĄCY:
Ekspert w zakresie indywidualnego i zbiorowego prawa pracy, prawa związkowego i prawa o wykroczeniach. W latach 1994-2007 zawodowo związany z Państwową Inspekcją Pracy. Doświadczony wykładowca i organizator szkoleń dotyczących ochrony pracy, a także prelegent w projektach realizowanych przez inne instytucje. Wykładowca na studiach podyplomowych m.in. Politechnika Gdańska – Wydział Zarządzania i Ekonomii.

 

ZAPRASZAMY DO KONTAKTU

Elżbieta Silny
Koordynator szkoleń
elsilny@frdl.szczecin.pl
tel.: 725 302 313